Cartea care învinge somnul-Ulimul avanpost

Coperta-Ultimul-Avanpost

Despre cartea Laviniei auzisem demult. Chiar de la ea de pe Facebook. Din momentul în care am citit descrierea mi-am dat seama că e exact genul meu de carte. Mi-am dat însă şi seama că nu ar fi ideal sa ma apuc de ea în sesiune înainte de licenţă. Aşa că am păstrat-o frumos pentru un moment în care să fiu liberă. Nu pot însă să spun ca azi a fost acel moment.

Am ajuns acasă obosită şi m-am trântit pe canapea. Am închis două secunde ochii dar doar atât am avut stare. M-am ridicat să verific ceasul. 20:05. „ E ok, mai am timp până la şedinţa cu ELSA Sibiu. Trollerul stătea în mijlocul casei parcă amintindu-mi că ar trebui să imi fac bagajele pentru Bucureşti, dar l-am ignorat cu desăvârşire şi m-am dus la bibliotecă şi am luat Ultimul avanpost de pe raft. Cu cartea în mână m-am întors pe canapea. După ce m-am aşezat m-am mai ridicat odată să îmi fac un ceai negru pentru a putea citi în voie.

Am deschis cartea şi am început să citesc. Ştiam că îmi va plăcea, dar parcă nu mă aşteptam chiar aşa ceva. Cartea te loveşte în faţă cu o forţa de nemăsurat. Prologul m-a lăsat puţin confuză. Nu prea avea legătură cu ce citisem eu spatele cărţii, trimiţând la ceva ce ghicisem a fi catalizatorul întregii acţiuni. Hm… ceva e putred în Danemarca. Nu, nu în Danemarca, în România, pentru că acţiunea are loc în România, pardon, în Regatul Unit al Ţărilor Române al  anului 2046. Lumea a trecut prin încă un război mondial iar R.U.T.R. a devenit una din marile puteri ale Europei. Eroina, Diane Dumitrescu, mi-a fost simpatică de la primele rânduri, la fel de stresată ca mine înaintea unui discurs şi la fel de agitată. Am zâmbit când mi-am găsit numele pe pagina 11. Când am aflat cine e am zâmbit şi mai tare.

  Sonia Vincescu, cel mai bun designer de modă din regat. Creează rochii, haine şi bijuterii de la vârsta de 17 ani şi toţi sunt înebuniţi după hainele ei. 

Încă ţin minte când aveam camera plină de schiţe si speram să devin în viitor designer. Măcar o Sonia a reuşit. După încă trei pagini m-a prins. M-a prins puternic. Am lăsat-o din mână doar pe parcursul şedinţei iar după ce s-a terminat şi aceasta am luat-o din nou.  Fiecare pagină mă fascina din ce în ce mai tare şi în acelaşi timp mă şi tulbura. Lavinia face o trimitere cutremurătoare la comunism, mai mult decât atât, îl reînvie în anul 2046. Nu mă născusem pe vremea comunismului, dar am auzit poveşti de la mama, poveşti pe care le vedeam scrise pe hârtie în faţa mea, într-un timp care ar fi trebuit să însemne evoluţie iar România a făcut fix opusul.

Pe la ora 12 m-am hotărât că nu voi dormi în noaptea respectivă. Aveam de prins un autocar la 6 dimineaţa, nu aveam bagajele făcute şi să pun cartea jos nici nu se punea problema. Am căscat puternic şi m-am dus în bucătărie să îmi fac o  cafea. La 12 noaptea. Sunt normală, ştiu. Am luat cana frumos cu mine pe canapea şi m-am întors la Diane. La 01:52 am terminat cartea.

Pe cât de simpatică mi s-a părut Diane la început, pe atât mi s-au diversificat sentimentele faţă de ea pe măsură ce înaintam în carte. E un personaj excelent construit şi atât de complex încât nu ai cum doar să o placi sau doar să o urăşti sau doar să îţi fie milă de ea. Şi nu, nu îţi va fi milă de ea la început, ci pe parcurs, când îţi dai seama ce rădăcini adânci poate avea trădarea suferită de ea.

Probabil cel mai cutremurător lucru e chiar draga noastră Românie a anului 2046. Gradul de control în masă a populaţiei, cruzimea fără margini şi întinderile până la care poate merge mintea umană pentru putere se potrivesc perfect în universul distopic creat în carte. Răsturnarile de situaţie şi surprizele te aşteaptă la fiecare pas şi te conduc pe un drum întortocheat către finalul cărţii. Mi-a plăcut fabulos de mult folosirea numelui Escu. Diferenţa dintre simplitatea numelui şi magnitudinea ideii din spatele lui m-a impresionat din primul moment în care am aflat la ce se referă.

Cartea e excepţională. E genul de carte ale cărei drepturi de autor ar fi fost déjà cumpărate de ceva studiouri de film dacă ne aflam în State sau Anglia. Poate le va cumpăra cineva şi pe la noi şi va face un film. One can only hope.

Tinând cartea în mână şi uitându-mă la copertă mă gândesc că ce ma bucură cel mai tare nu e faptul că e o carte extraordinară cu un potenţial de fenomen, ci faptul că numele pe care îl văd deasupra titlului acestei cărţi aparţine unei românce. De foarte mult timp nu am mai dat de o carte scrisă de un român care să ma facă să uit de somn, ultima cred că a fost Adam şi Eva, a lui Liviu Rebreanu şi nu pot decât să mă bucur că mi s-a întâmplat din nou.

Are în schimb un mare defect: Nu are continuare. Citind ultima pagină am râvnit la mai mult, am vrut să îi vad pe acei monştri suferind şi să văd ce se va alege până la urmă de delicata Diane. Doar cartea asta nu îmi ajunge dar mă mulţumesc pe moment! Oricum, felicitări Lavinia şi aştept cu nerăbdare Copiii Întunericului!

P.S. Vă spun sincer, postarea nu e scrisă azi. E scrisă joi dimineaţa când moarta de somn încercam să fac orice şi să nu adorm ca sa pierd autocarul. Am reusit să o corectez abia azi motiv pentru care abia acum apare pe blog. Sper că v-am trezit măcar puţin interesul pentru carte. Merită:)

Descrierea cărţii:  Al treilea Război Mondial a luat sfârşit, iar România anului 2046 este Regat. Logodită cu prinţul Alex şi fiică a Ministrului de Interne, tânăra Diane trăieşte o viaţă luxoasă şi lipsită de griji, ocupată cu discursuri, dileme cu cea mai potrivită garderobă a zilei şi păstrarea aparenţelor cuplului regal. Printre petreceri, călătorii obositoare, speech-uri învățate pe de rost și accesele de furie ale prinţului, Diane contemplă fără prea mult entuziasm un viitor previzibil. Însă viața i se schimbă complet într-o singură noapte, atunci când este răpită de către un grup de rebeli, pentru care guvernarea autoritară a regatului întruchipează răul absolut.

Lasă un răspuns

